Allmänna diskussioner

• Tack mottaget: 24

Replied by Spajk on topic Allmänna diskussioner

Fyra matchers avstängning på Lindqvist alltså. Känns rätt. Tittar man på situationen är det ganska tydligt att han går in för det avsiktligt eftersom han sträcker ut benet.
17 feb 2020 19:32 #42085

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Tack mottaget: 0

Replied by DP on topic Allmänna diskussioner

En intressant fråga nu är väl om det går en buss söderut på måndag.
17 feb 2020 18:09 #42084

• Tack mottaget: 3

Replied by Mörtnasaren on topic Allmänna diskussioner

Först vill jag förstås gratulera laget till denna fantastiska säsong! Det är ju helt otroligt! Vem hade kunnat tro på denna utveckling. Nog för att man fick lite förhoppningar när Simon kom tillbaka, men att det skulle gå så här bra, det kan ju ingen ha trott. Nu får vi hoppas att inte skadan sätter käppar i hjulet nu då. Det låter ju hoppfullt i alla fall. Krya på dig Simon!
Sen vill jag ge Martin Sävström en eloge för inlägget om ljudkvaliten i hallen. Jag tror stenhårt på den här iden om´att sätta högtalarna närmare publiken, för det är problem med eko i stora lokaler och med stora släta ytor. Om man tittar på stora konsertsalar så har man tagit bort de här stora släta ytorna med en massa små oregelbundna ytor för att få bort alla ekon. I den här extremt stora hallen som vi har är ju inte det nåt alternativ, men det borde ju bli betydligt bättre bara att flytta högtalarna närmare.
17 feb 2020 15:42 #42083

• Tack mottaget: 27

Replied by 1974 on topic Slutspel

Holmsveden69 skrev: Hoppas verkligen att de som tycker att det gått inflation i derbyn åker ner till Småland nästa vecka.

Oj, jag ber ödmjukast om ursäkt att jag tycker det är kul med iaf en lite annorlunda resa i slutspelet ett år. Jag tänker tyvärr inte åka till Småland dock. Vad det nu gör för skillnad förstår jag inte.
Jag vill också nämna att iaf inte jag varit med och bestämt eller påverkat detta val. Jag hade inte haft något mot att möta Broberg heller, men jag tycker personligen detta är en lite roligare väg just nu, oavsett hur det slutar för oss.
17 feb 2020 15:35 #42082

... och där kom svaret i Bandypuls som på beställning. Det var lugnande besked iaf. Skönt! Han blir nog spelklar till kvartsfinalen förhoppningsvis, men viktigast är att de inte riskerar något genom att börja spela för tidigt.
17 feb 2020 14:18 #42081

Replied by ERF140 on topic Allmänna diskussioner

Enligt Bandypuls som pratat med Simon så är det ett ledband i knät som är skadat.
”Jag var öm i låret också, men det har släppt så jag kan ta mig framåt i livet. Vi har ledigt idag och sen får vi se om jag kanske kan åka skridskor på torsdag. Bengt Ryhed får bestämma där”
Last edit: 17 feb 2020 14:22 by ERF140.
17 feb 2020 14:18 #42080

Nu går man bara och väntar på nyheter från Simon Jansson så man slipper gå runt med en knut i magen.
17 feb 2020 13:34 #42078

Replied by Holmsveden69 on topic Slutspel

Hoppas verkligen att de som tycker att det gått inflation i derbyn åker ner till Småland nästa vecka.
17 feb 2020 12:29 #42077

Replied by 1974 on topic Allmänna diskussioner

Spajk skrev:

1974 skrev: Roliga val ändå av Byn. Dock vågat med vad som mycket väl kan bli 2 utelag som denna vinter inte bjudit på de bästa förutsättningarna.

Så är det, men skulle Vetlanda vinna mot Motala så blir det ju ändå hall. Och inte är det väl bättre på den fronten på andra slutspelshalvan heller där AIK, Hammarby och Bollnäs saknar hall. Om det blir Byn-Sandviken i semifinal så är det ändå ett innelag vi möter utomhus när vi spelar borta. Jag ger ändå en hög skrällvarning på att Broberg mycket väl kan lyckas ta sig till semi för första gången sedan vem vet när.

Jag tänker också i samma banor. Men det jag är oroad över när jag nämner "utelag" är inte vilka som är vana att spela ute eller inte, utan om matcherna ens går att genomföra överhuvudtaget.
Men som sagt, jag tycker helt klart om vi stoppar vädergudarna åt sidan att vi gjorde de roligaste valen. Derbyn har det gått inflation i, så på det viset är jag supernöjd. :)
17 feb 2020 07:51 #42075

X
Last edit: 17 feb 2020 07:53 by 1974.
16 feb 2020 21:03 #42074

x
Last edit: 17 feb 2020 07:54 by 1974.
16 feb 2020 20:56 #42073

• Tack mottaget: 16

Replied by PeO on topic Allmänna diskussioner

I skuggan av detta måste ändå nämnas P19 som idag också spelade mot Vetlanda. Byn låg länge under men vände med 5 raka mål och ledde därmed med 3 bollar mot slutet av matchen men släppte surt nog också in 3 på slutet och slutade oavgjort. Jag vill ju nämna Oscar Löfström i Edsbyns mål som var fantastisk (trots 8 insläppta). Vet inte hur många frilägen han räddade. Rasmus Skarps måste också nämnas. Riktigt bra och en spelare vi fortsatt vill ha rödblå.
Last edit: 16 feb 2020 20:52 by PeO.
16 feb 2020 20:49 #42072

• Tack mottaget: 8

Replied by jwreid on topic Allmänna diskussioner

När det gäller valet i (eventuell) semi kanske även formkurvorna spelade in. Känslan är att SAIK överpresterade tidigare och är lite på väg ner medan VSK hade rätt rejäla ommöbleringar inför säsongen och ser ut att ha hittat rätt nu.
16 feb 2020 19:52 #42071

Ja. det är rejält trist det här med Simon. Får verkligen hoppas att han kan repa sig till fullo under veckan. Han är en så pass viktig kugge i laget.

Även om jag inte vill prata ironi i det här läget så blir det egentligen just ironiskt med tanke på att Lindqvist antagligen blir avstängd i minst 2 matcher. Det innebär att han blir avstängd mot Motala bara för att vara tillbaka i spel igen mot byn om Vetlanda slår ut Motala. Och nog känns det som att byn hellre möter Vetlanda än Motala just p.g.a. spel i hall, vilket innebär att avstängningen indirekt blir till en nackdel för byn. Men killen ska onekligen straffas hårt när han går in för att skada på det där viset. Skulle gärna vilja ge honom några väl valda ord, och även några mindre väl valda också för den delen.
16 feb 2020 19:31 #42070

• Tack mottaget: 11

Replied by Kongen on topic Allmänna diskussioner

Jag trodde det skulle bli Broberg eller Bollnäs men köper helt klart valet. Om vi exkluderar allt som har med ekonomi och resande att göra så är det helt rätt val med Motala/Vetlanda.

Och om Simon Jansson är skadad så kan det vara klokt med ett lättare kvartsfinalsmotstånd så Simon Jansson inte måste skynda sig tillbaka till spel på samma sätt.
16 feb 2020 19:22 #42069

Replied by oj oj on topic Allmänna diskussioner

Nu är valen gjorda och kuben argumenterar klokt, det enda som oroar nu är ju definitivt besked om Simons status.

GRATTIS till skyttekung Oscar också
16 feb 2020 19:17 #42068

• Tack mottaget: 6

Replied by Martin Säfström on topic Allmänna diskussioner

Stort Grattis Oscar Wikblad och hela laget !!!!

Angående Ljudkvalitén i Hallen:
Problemet är att ni har på tok för långt avstånd mellan högtalarna och publiken vid huvudläktaren. Det gör att direktljudet blandas med en massa reflektionsljud som via tidsfördröjningen grumlar till ljudbilden.
Lösningen är inte fler högtalare, utan att flytta dom befintliga högtalarna så nära som möjligt, i princip rakt ovanför är bäst, men ju närmre desto bättre.
Att problemet inte är lika stort på andra sidan har att göra med läktarens utformning, man kan säga att det indirekta ljudet i princip studsar ut mot isen där och inte ner på läktaren som det gör på A-B sektionen. Om du ställer dig på kortsidan och tittar på respektive långsida från sidan inser man ganska snabbt vad jag pratar om.
Följande användare sa tack: 1974, Mörtnasaren, CGÖ86, jwreid
16 feb 2020 19:14 #42067

Replied by Spajk on topic Slutspel

Holmsveden69 skrev: Känns lite fegt om vi inte tror att vi kan ta Broberg i bästa av 5.

Tror inte att byn hade varit rädda för att möta Broberg, men Broberg kom trots allt högre upp i tabellen och spelar inte heller åttondel. Kuben resonerade ju att det nog är bättre att möta ett lag som fått slita i åttondelarna innan, och som Jwreid var inne på så vet man aldrig med derbyn...

... och visst hade som sagt Villa valt samma som byn annars. Nu satte vi dem lite i sitsen, och vi slipper både AIK och Hammarby på vår halva. Utomhuslag som vi faktiskt haft bland våra svåraste matcher emot under serien.
16 feb 2020 19:06 #42066

Spajk skrev:

1974 skrev: Om det blir Byn-Sandviken i semifinal så är det ändå ett innelag vi möter utomhus när vi spelar borta.

Bra poäng.
Sen gjorde ju det valet att vi slapp riskera Bollnäs i semi också vilket jag är tacksam för. Vi är ett mycket bättre lag än dem men derbyn brukar kunna sudda ut sån logik.

Last edit: 16 feb 2020 18:54 by jwreid.
16 feb 2020 18:54 #42065

Replied by Holmsveden69 on topic Slutspel

Känns lite fegt om vi inte tror att vi kan ta Broberg i bästa av 5. SAIK före VSK ok, men då var argumentet kortare resor. Synd att det inte gällde kvarten då det också gett mer intäkter och mindre utgifter (resor/övernattningar). Hoppas på Vetlanda och Broberg så det blir inomhus.
16 feb 2020 18:50 #42064

1974 skrev: Roliga val ändå av Byn. Dock vågat med vad som mycket väl kan bli 2 utelag som denna vinter inte bjudit på de bästa förutsättningarna.

Så är det, men skulle Vetlanda vinna mot Motala så blir det ju ändå hall. Och inte är det väl bättre på den fronten på andra slutspelshalvan heller där AIK, Hammarby och Bollnäs saknar hall. Om det blir Byn-Sandviken i semifinal så är det ändå ett innelag vi möter utomhus när vi spelar borta. Jag ger ändå en hög skrällvarning på att Broberg mycket väl kan lyckas ta sig till semi för första gången sedan vem vet när.
Last edit: 16 feb 2020 18:52 by Spajk.
16 feb 2020 18:49 #42063

Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad, traditionellt har vi väl ofta prioriterat spel inne? Men litar på att de vet vad de gör, finns ingen anledning att tvivla på den saken efter grundserien, om man säger så :)
16 feb 2020 18:47 #42062

Roliga val ändå av Byn. Dock vågat med vad som mycket väl kan bli 2 utelag som denna vinter inte bjudit på de bästa förutsättningarna.
16 feb 2020 18:34 #42061

• Tack mottaget: 29

Replied by bynsupp on topic Allmänna diskussioner

Dagolino;
sista stycket i ditt inlägg är klockrent.
Det var just därför Simon köptes loss från Vsk.
16 feb 2020 18:30 #42060

Rätt magkänsla där SPAJK, tycker det är ett naturligt val nu när man har facit. Känns bra.
Nu kör vi ända in i kaklet
HEJA BYN!!!
16 feb 2020 18:19 #42059

Ja där ser man. Lite oväntat. Tror definitivt att Villa hade tagit byns val i första hand, men jag är rätt nöjd med detta hur som helst. Nästan bättre än jag vågat hoppats på från början, och nog har Broberg stor skrällchans mot Sandviken.

Edsbyn-Motala/Vetlanda
Sandviken-Broberg

Villa-AIK/Hammarby
Västerås-Bollnäs
16 feb 2020 18:16 #42058

Replied by LgS on topic Allmänna diskussioner

Klart vi ska vilja AIK/Hammarby i kvarten. Broberg får vi ändå möta i semifinalen!
16 feb 2020 18:10 #42057

Huvudsaken att vi väljer lag med hall tycker jag, spela ute denna vinter är väl vågat, så kan man välja bort det så bör vi göra det. :)
16 feb 2020 17:47 #42056

Håller med, Broberg har varit mitt förstaval. Men det vete sjutton, Broberg är ett betydligt bättre lag än både Vetlanda och Motala.
Men, ekonomin och bekvämligheten spelar roll, så, ja osäkert hur man väljer.

Först väljer man lag på sin halva.
Och samma sak där, jag har varit helt säker på att vi väljer Saik.
Men när nu Vsk snuvar Bollnäs på fjärdeplatsen är valet inte helt självklart.
Fast visst visar väl Vsk bättre kurva än Saik?

Spännande om en halvtimme, klistrad vid radion.
16 feb 2020 17:44 #42055

Likt dig SPAJK, har jag börjat tvivla på Broberg i kvarten faktiskt. Spännande, brukar ju alltid bli nån överraskning så vi får se...
16 feb 2020 17:22 #42054

Jag personligen tycker det är osportsligt att ställa över friska spelare även om matchen för vår del är betydelselös.
Sliter någon ont, då kan jag förstå.
16 feb 2020 17:16 #42053

Slutspelsval om en timma. Jag har länge varit inne på att byn väljer Broberg, men man börjar nästan fundera om inte det blir vinnaren Vetlanda-Motala som väljs istället. Det är nog ingen skräll att Villa kommer att välja Vetlanda/Motala i första hand och Broberg i andra. Sandviken kommer definitivt få möta vinnaren av AIK/Hammarby medan Västerås ställs mot Bollnäs.

Sandviken lär hur som helst onekligen väljas på byns sida vilket lämnar Västerås/Bollnäs på Villas halva.

Om en timma vet vi hur det blir.
16 feb 2020 17:15 #42052

Tycker inte det är fel att spela hela laget ändå. Det är bra att spela ihop sig så mycket det går. Dock var man såklart orolig över skador inför matchen och så händer det sen. Simon trollade ju upp laget på läktaren om och om första 10 så Lindqvist blev väl sur. Fult ben han stack ut där och han kommer säkerligen inte att få spela åtminstone första åttondelen för Vetlanda. Får verkligen hoppas att det går bra, men det låter ju hyfsat lugnande inledningsvis från Simon. Tack o lov att det är en veckas vila nu innan.

Angående målvakt som det pratas om nedan så stod ju Karlström i förra matchen mot Åby och gjorde det bra.

Byn slog nytt rekord i minst insläppta mål i serien. Tror även att vi tog rekord i störst målskillnad någonsin. Sen Wikblad som avslutar fenomenalt och vinner både skytteligan och poängligan. 9 mål dundrade killen in, vilket tydligen är ännu ett rekord, denna gång klubbrekord i byn för flest gjorda mål i en o samma match.
16 feb 2020 17:07 #42051

På bandybyns insta kan man läsa att "Simon Jansson verkar också klarat sig helt okej efter omständigjeterna, skönt".

Nån som vet mer?
16 feb 2020 16:50 #42050

• Tack mottaget: 20

Replied by bahnhof on topic Allmänna diskussioner

Var fel beslut att inte vila några idag, känns som det kan vara allvarlig eftersom det inte är några snabba uppgifter, en lårkaka hade gått snabbt att konstatera, ledband eller något annat år säsongen över.
16 feb 2020 14:54 #42049

Ganska ointressant match nu, tankarna är på Simon. Onödigt så grymt onödigt.
Följande användare sa tack: marcus norgren
16 feb 2020 14:49 #42048

• Tack mottaget: 6

Replied by Dagolino on topic Allmänna diskussioner

Totalt onödig tackling på SJ!
Lite har vi oss själva att skylla! Det hade inte hänt om vi vilat spelare!
Om Sverre blir skadad har Karlström stått alls i år då ??

Vi jagar målrekord.. till priset av SJ?

Den som gapar efter mycket.. mister ofta hela stycket!

Dörren till Guld är inte stängd utan SJ.. den står på glänt.. men bara på glänt.. med fullt manskap stod den vidöppen!
16 feb 2020 14:34 #42047

• Tack mottaget: 20

Replied by bahnhof on topic Allmänna diskussioner

Där grusades nog guldchansen i år, En ful Tackling på Simon som klev av direkt och har lindat benet, hoppas det är en lindrigare lårkaka.
Last edit: 16 feb 2020 14:23 by bahnhof.
16 feb 2020 14:21 #42046

Fint med avtackningen av Liw o Välitalo. Något annat än att tacka dessa legendarer vore tjänstefel!

Utskåpning modell större ikväll. Simon Jansson fenomenal som vanligt, men lite extra fenomenal den här gången. 15-2 är det inte ofta man ser på tavlan nuförtiden.

Wikblad leder skytteligan med två mål före Söderberg. Vi får väl se om det räcker hela vägen, men chansen är väl stor nu. Dessutom är väl målskillnadsrekordet i sikte nu. Byn ligger på +111, och om jag inte minns helt snett så ligger nuvarande rekordet på +114. Slår vi Vetlanda med 4 bollar så tar vi både rekord i minst insläppta samt störst målskillnad på samma gång.

Hur som helst har byn gjort en fantastisk serie i år. Full fokus i sista nu!
14 feb 2020 21:48 #42045

Skön artikel i Bandypuls i dag:

www.bandypuls.se/artikel/inside-edsbyn-b...det-ar-inte-populart

Grabbarna har ju humor iaf, :)
14 feb 2020 12:29 #42044

Där har vi helt klart nästa grej att satsa på i arenan. Kanske det behövs fler högtalare riktade mot sektionerna? Nu låter det emellanåt som att man försöker prata med någon i andra änden av en lång grotta :)
14 feb 2020 11:31 #42043

Jag är absolut ingen expert, men ibland hörs det inget bättre för att man krämar på högre volym i en sån här "ekig" hall. Kanske bättre med lägre volym och satsa på lite renare ljud.
Åja, vi kan inte vara bäst på allt ; )
TACK !
Daniel #10 och Daniel #64
HEJA BYN!
Last edit: 14 feb 2020 10:14 by oj oj.
14 feb 2020 10:12 #42042

Det märkliga är, att på andra sidan, alltså D och E (?) läktarna, där är ljudet helt okej.
Medan på huvudsidan (A och B ) eller hur man skall uttrycka det så hör man tusan ingenting av vad som sägs.
Last edit: 14 feb 2020 08:49 by 1974.
14 feb 2020 08:48 #42041

• Tack mottaget: 18

Replied by ERF159 on topic Allmänna diskussioner

Vi får hoppas på en bra speaker i morgon så det hörs vad som sägs när vi ska hylla Liw och Väli.
Brukar ofta vara svårt att höra vad som sägs i arenans dåliga ljud.
Följande användare sa tack: oj oj
13 feb 2020 23:15 #42040

Bara inte Rasmus Skarps följer med sin far till Bollnäs!
13 feb 2020 19:20 #42039

Bara inte Rasmus Skarps följer med sin far till Bollnäs!
13 feb 2020 19:20 #42038

Oj, oväntat!
Förmodligen ett tungt beslut för honom men antagligen välbehövligt när beslutet tagits i detta skede.
Hoppas på det bästa för honom och att vad som än inte står rätt till ordnar sig snabbt.
Last edit: 13 feb 2020 18:32 by 1974.
13 feb 2020 18:31 #42037

Svenne Olsson tar timeout:
bollnasbandy.se/svenne-olsson-tar-timeout/

Hoppas han inte bränt ut sig som Muhrén.
13 feb 2020 18:08 #42036

• Tack mottaget: 21

Replied by Edsbyn Red Farmers on topic Allmänna diskussioner

Lite uppmärksamhet från både Sportbladet och Bandypuls om vår insamling ifall ni missat

www.aftonbladet.se/sportbladet/a/6j06b8/...da-samlade-fansen-in

www.bandypuls.se/artikel/skrotad-segerpr...la-laget-har-swishat
(låst artikel )
Följande användare sa tack: 1974
Last edit: 12 feb 2020 20:13 by Edsbyn Red Farmers.
12 feb 2020 20:09 #42035

Helt suveränt!
Vore kul om summan översteg 100000 lite också. :)
Men alldeles oavsett, mycket bra gjort av alla supportrar.
12 feb 2020 19:59 #42034